Wednesday, January 26, 2011

O smrti


Pamätáte si na chvíľu, keď ste si uvedomili, že nie ste nesmrteľní a jedného dňa aj vy zomriete? Ja si pamätám, že som mala asi 11-12, ležala som v posteli a všetko mi nejak zaplo. Plakala som, kým som nezaspala. Plakala som za babinkou, za dedkom, za mamou, za sebou.... Odvtedy je smrť v mojom živote prítomná. Len tak si tam niekde visí ako Damoklov meč. Niekedy je prítomná viac a niekedy odcestuje na dovolenku. Odvtedy som prešla veľa teórií o tom, čo sa deje po smrti.

Že život nekončí, že nasleduje reinkarnácia, alebo raj. V mojom prípade skôr peklo. Ja mám totiž rada horúce kraje. Že sa stretnem s najbližšími, že sa moja duša bude vznášať nad mojim telom.
Ale až tohto roku som nad tým začala uvažovať tak poriadne. To bude asi tou blížiacou sa tridsiatkou. Ja viem, som trápna, 30 je krásny vek. Avšak podľa mňa pri každých svojich okrúhlinách sa človek tak trochu zamyslí nad svojim životom. Tridsiatka je ten vek, keď premýšľate, čo ste v živote doteraz dokázali (v mojom prípade zatiaľ nič), že sa vám ten čas kráti, aby ste ešte niečo mohli dokázať, lebo nemáte toľko energie ako v dvadsiatich, lebo ste po uši zastereotypovaní vo svojom zamestnaní. Že je ťažké robiť životné 180-stupňové zvraty, lebo človek si rýchlo privykne, zlenivie, zpohodlnie.
Začínate byť opatrní ohľadom vášho zdravia. Na prechode pre chodcov, na letisku, v kuchyni. Akosi viac si začínate uvedomovať, že tu nebudete večne, ale že by ste chceli byť. Nedať zlým náhodám šancu. Nedať šancu tomu známemu 'v nesprávny čas na nesprávnom mieste'. A tak minimalizujete. Minimalizujete šance a náhody. Aj by ste chceli byť mladí a nerozvážni, utrhnutí z reťaze a impulzívni. Na furt. Ale hlava vás brzdí.

Väčšinou rozmýšľam o smrti pred spaním. Ležím a viem, že o chvíľu budem hybernovať. Že vlastne ani 'nebudem'. A tak si predstavujem smrť. Že to bude vyzerať presne tak isto. Zatvorím oči a tam bude tma. Finito. Neviem o sebe.
Všetky tie bájky o posmrtnom živote sú bullshit. Alebo nazvime to pekne, nádej. Nádej na niečo pekné po TOM. Tieto nádeje majú slúžiť len pokiaľ sme nažive. Po smrti je nám to už šuma fuk. Po našej smrti to je len nádej pre pozostalých. Ich fantázia, že sa na nich zhora pozeráme. Fantázia, ktorá zmierňuje bolesť. Tak je to.
Pre neznalých: Toto NIE je samovražedný článok. Ja som to len potrebovala zo seba dostať. Strach. Možno budem konečne rozmýšľať aj o niečom inom pred tým, než zaspím. Napriek mojej jasnej prestave si ani za boha neviem predstaviť, žeby som nemala byť spopolnená. Aj keď mi to už bude jedno, viem, že nechcem byť pod zemou zožieraná červíkmi. Veď som predsa len vzdušné znamenie. :)

Tak na život!

8 comments:

wicked lady said...

ja som nikdy nejak neriesila smrt, ani som sa nebala smrti ani terz sa jej nebojim, iba bolesti, proste colkolvek, len ne fyzicka bolest...taka som. a vlastne je mi dost jedno co bude potom, to budem riesit potom :D to tak robim vzdy...no sila zvyku. inak by som tu nechcela byt vecne...vlastne sa neobavam smrti ale 30ky...boze boze...ake to je?

Vodnárka said...

POviem ti v pondelok. Zatial si este uzivam sladkych 29. :)
Ja som tiez smrt neriesila v mojich early 20s. :)

wicked lady said...

omg takze riesenie smrti ma este caka, hej? :D ja si vacsinou smrt iba zelam, ked mi je napicu :D

Vodnárka said...

ani nie riesenie smrti ako jej uvedomenie si.

Daniela Augustka said...

Občas kliknem na blogy mladších ľudí (väčšinou sú to tí, ktorí sa objavujú v tvojich komentároch), zabavím sa, zasmejem, niekedy aj zamyslím, prečo používate toľko vulgárnych slov. Kým som čítala tento tvoj článok o smrti, v hlave mi vírili myšlienky o tom, že hoci mám 54 rokov, takéto veci som doteraz neriešila. Priznám sa, občas mi napadne myšlienka, že čo ak sa ďalšieho dňa nedožijem - lebo v mojom veku to už nie je nič nezvyčajné. No rýchlo si vždy takúto myšlienku zatlačím do úzadia. Nechcem ešte zomrieť, nad smrťou nerozmýšľam, ale nepredstavujem si ani to, že tu budem naveky. Asi som na tom tak, ako to napísala wicked lady.
Život si treba užívať, hlavne v mladom veku, lebo čím je človek starší, tým má okolo seba menej ľudí, čo sú ochotní užívať si života s ním. Viem, o čom hovorím. Carpe diem!
http://www.youtube.com/watch?v=tzKkNgtghO0

Vodnárka said...

Mimi:
Mozno pouzivam vulgarne slova tu, anonymne, na ventilaciu, lebo ich v beznom zivote nepouzivam vobec. :)
A o smrti... Nechcela som vyvolat obraz, ze kazdy vecer, ked zaspavam myslim na to, ako zomriem. Bolo to skor o 'prechode' z nerozvaznosti, mladosti, pojasenosti ku uvedomeniu si zivota a smrti. Ked sme mladi, myslime si, ze nam patri svet, ze sme nesmrtelni. Cim sme starsi, zaciname si uvedomovat, ze to tak nie je. Ze slabneme, sme unavenejsi a tak. Nechcela som tym povedat, ze na to myslim dennodenne. Skor, ze je to akousi skrytou sucastou mna.

Prekvapuje ma, ze ta nas vyberany 'slovnik' neodradil tu nasu ventilaciu citat. ;)

Pekny den.

Daniela Augustka said...

Vyzerá to tak, ako keby sa ťa môj komentár veľmi dotkol. Vôbec som ho nemyslela mentorsky, ako vyznela tvoja reakcia naň. Neverím, že ten, kto s prepáčením pičuje cez klávesnicu, nepoužíva toto a podobné slová v reáli. Ale to som tu dnes vôbec nechcela riešiť, bolo to spomenuté iba na okraj a netýkalo sa to iba teba. Pre mňa za mňa, ak sa vám to páči, kľudne si tie slová používajte. Tvoj blog a blogy tvojich blogových kamošiek si prečítam rada a neodradilo ma od ich čítania ani množstvo vulgárnych slov. Ale vyjadriť svoj názor zato môžem, či nie?
Pekný deň a dobrú náladu prajem!

Vodnárka said...

Ale vobec nie. Nic sa ma nedotklo. To je tak s pisomnou komunikaciou. Clovek nepocuje intonaciu hlasu a vysvetli si veci po svojom z pismeniek. :)
A pre mna 'picovat' v Anglicku nema vyznam,lebo by mi aj tak nik nerozumel. Preto to ani nepouzivam. Ja tu nemam ziadne slovenske spojky :) Takze sa ventilujem cez net.
Ja beriem veci s nadsazkou a taka bola aj moja reakcia. Nemusite sa hned durdit.