Sunday, January 30, 2011

Recenzia

Skoro som zabudla. Videla som viac filmov a chcem sa podeliť o dva konkrétne zážitky.
Prvý sa volá My name is Khan. Začína sa nádherne, herec hrá človeka s autizmom skoro ako Sean Penn v I am Sam.
Rizwan Khan je autista z Indie. Je Muslim. Zažíva nenávisť medzi Muslimami a Hindu. Vtedy mu mama nakreslí obrázok. Postavička dávajúca menšej postavičke lízatko a postavička s palicou v ruke nasmerovaná ku menšej postave. Mama sa pýta: Kto je Muslim a kto je Hindu? Malý Rizwan odpovie, že nevidí žiaden rozdiel, lebo vyzerajú úplne rovnako. Vtedy mama povie: Presne tak. Lebo na svete existujú len dve skupiny ľudí, dobrí a zlí.

A tak to pokračuje ďalej, Rizwan sa presťahuje do Ameriky za bratom, keď mu umrie mama. Zamiluje sa do Indky, neskôr sa zamiluje aj ona doňho napriek handikepu.
Myšlienka filmu je zaujímavá. Po 9/11 nenávisť voči Muslimom v Amerike rastia závratnou rýchlosťou, veci sa pre všetkých Muslimov menia k horšiemu. Zaujímavá je aj hneď prvá scéna na letisku, kde si Rizwana zoberú bokom na prehliadku, pretože sa ako autista nespráva štandardne. Sú k nemu hrubí a úplne nechutne americkí. Vtedz Rizwan povie, že sa ide stretnúť s americkým prezidentom, lebo mu chce niečo povedať. Všetci zbystria, pretože si automaticky predstavujú samovražedný útok. Tak sa ho týpek na letisku pýta, že čo chce prezidentovi povedať?
Rizwan vraví: Poviem mu: 'My name is Khan and I'm not a terrorist.'
Nebyť toho, že to tak správne bollywúdsky presladili a pritiahli za vlasy v druhej polovici filmu, bol by to možno film aj na Oscara. Ale bohužiaľ, tak ako som bola na začiatku unesená z myšlienky filmu som asi 15 minút pred koncom nevydržala smrteľnú dávku nereálna s cheese operou. A musela si dať asi deň pauzy aby som to dotiahla dokonca. Taktiež sa mi veľmi nepáčilo ako tam veľmi nevinne vsunuli Barack Obama lobbing. To už bolo na hranici nechutnosti.
Ale nevadí, ak máte radi romantické filmy so šťastnými koncami, kľudne si tento dajte do zoznamu.

Ak máte filmové chuťové kanáliky podobné tým mojim, odporúčam radšej Never let me go. Začínajúca British Star Carey Mulligan hviezdi znovu (prvýkrát v The Education) a ešte o nej budeme určite veľa počuť. Never let me go je taktiež fikcia ako My name is Khan, ale ona sa aspoň netvári byť realitou.
Pozrite si trailer, nechcem nič opisovať, lebo by som aj jednou vetou zmarila váš filmový zážitok. Páči sa mi, ako boli informácie kúskované postupne, pomaly počas celého filmu a vy vôbec netušíte, kam sa bude dej uberať a o čom to vlastne vôbec celé je. Enjoy. :)